Glina: masa ceramiczna PAVEK - glina SB beżowa.
Doniczka
Szerokość: 15 cm
Wysokość: 7,5 cm
Smok
Wysokość: 14 cm
Smok nie jest na stałe przymocowany do doniczki i można go wyjmować.
Doniczka pierwotnie miała być bez smoka. Niestety nie posmarowałem niczym plastykowej formy i glina w trakcie wysychania pękła teorząc brzydką dziurę. Myślałem początkowo żeby wykorzystać ją do półkaskady ale w głowie narodziła się koncepcja ze smokiem. Jest sporo niedociągnięć ale to dopiero początki.
Trochę obawiałem się, że doklejane następnego dnia elementy jak wąsy, łączenie tłowia z głową lub "grzywa" smoka spękają w trakcie wysychania ale okrycie foliową torba spowolniło proces i wszystko pozostało na swoim miejscu.
Smok to fikcyjne stworzenie, najczęściej rodzaj olbrzymiego, latającego gada. Występuje w licznych mitach i legendach oraz w literaturze.
Lungi, czyli smoki azjatyckie wywodzą się z Chin ale znane są także w Japonii,
Korei Południowej, Wietnamie i Azji Południowo-Wschodniej.
Chiński smok posiada ciało węża, pysk wielbłąda,
łuski karpia, łapy tygrysa i szpony orła.
W pysku często trzyma perłę, która symbolizuje doskonałość.
Według wielu mitów smoki obdarzone były dużą inteligencją, potrafiły posługiwać się magią, znały ludzką mowę, a także ziały ogniem. Poza tym posiadały lub strzegły rozmaitych skarbów. Różne zwierzęta podobne do smoków występowały w mitologiach wielu kultur. Smoki są istotami reprezentującymi siły natury i cztery żywioły.
Smok chiński jest istotą sprzyjającą ludziom, przynoszącą szczęście, w przeciwieństwie do wyobrażeń europejskich na temat tych mitycznych stworów.
Symbolizuje dobroć i siłę, dostatek, odwagę i waleczność.
Ludność chińska wierzyła, że pierwszymi cesarzami ich kraju były właśnie smoki. W odniesieniu do przyrody, smok jest symbolem wody. W wierzeniach wschodu smoki są silnie związane z wodą.
(Władają wodospadami, rzekami i morzami i deszczem). Chińczycy wierzyli w przeszłości, że każda rzeka, zbiornik wodny czy chmura mają swojego smoka, którymi zarządza Smoczy Król w Niebie. W czasach suszy składano ofiary Królowi Smoków z prośbą o deszcz. Smok jest elementem wielu chińskich powiedzeń i przysłów, np. chiński idiom 望子成龙 (dosł. pragnąć, by dziecko zostało smokiem) jest używany w odniesieniu do rodziców, którzy mają wygórowane ambicje wobec swych dzieci. Starożytna chińska astrologia umiejscawiała gwiazdozbiór Smoka między Małą i Wielką Niedźwiedzicą. Smok to jedno z 12 zwierząt chińskiego zodiaku.
Azjatyckie smoki można odróżnić po pazurach:
Chińskie mają po pięć palców na każdej stopie,
koreańskie smoki i indonezyjskie mają po cztery a japońskie po trzy.
Chińska legenda głosi, że pierwotnie wszystkie smoki pochodziły z Chin,
a po ich opuszczeniu gubiły palce, tym więcej, im bardziej oddalały się od ojczyzny.
Dlatego też smoki mogą istnieć jedynie w Chinach, Korei, Indonezji i Japonii,
ponieważ gdyby chciały zapuścić się jeszcze dalej, zabrakłoby im palców.
Japońska legenda, powstała później, jest dokładnie odwrotna:
smoki pochodzą z Japonii, a w miarę oddalania się od niej przybywa im palców.
"Mają 81 łusek, co, jak 9 pomnożone przez 9, jest wyjątkowo szczęśliwą liczbą,
ich głos przypomina dźwięk gongu.
(...) Oddech ma postać obłoczków, które czasem
przemieniają się w deszcz, czasem zaś w ogień. (...)
Kochają piękne klejnoty i jadeit.
Uwielbiają jaskółcze mięso, boją się żelaza, rośliny mong, stonóg,
i jedwabiu ufarbowanego na pięć różnych barw. "
Etymologia słowa:
W większości języków europejskich słowo smok pochodzi od greckiego słowa drakan (bystrooki), np. ang. Dragon, niem. Drache, cz. Drak. Nowy słownik etymologiczny Wiesława Borysia stwierdza, że smok jest słowem ogólnosłowiańskim: czeski zmok, słowacki zmok/zmak, staro-cerkiewno-słowiańskie smokъ itd. Prasłowiańskie smokъ to istota mityczna pod postacią latającego gada lub pod postacią ludzką. Gdyby słowo smok wywodzić od prasłowiańskiego sъmъkъ, można by łączyć to słowo z czasownikiem (prze)smyknąć się, przejść, przesunąć się, przedostać się gdzieś, przez coś zwinnie, szybko, ukradkiem przemknąć się, prześlizgnąć się' - co może świadczyć o ich inteligencji i sprycie.
Źrudła:
http://urbanzen.pl/content/79-SMOK
http://www.gim44.edu.pl/prace_uczniow/tym/
No comments:
Post a Comment